
MISSION REPORT: 

MEDIA 
FREEDOM IN 

HUNGARY 
AHEAD OF 

2022 ELECTION
Photo by EPA-EFE/NOEMI BRUZAK



MISSION REPORT: MEDIA FREEDOM IN HUNGARY 
AHEAD OF 2022 ELECTION

IPI HUNGARY PRESS FREEDOM MISSION REPORT 2022

21 March 2022

Published by the International Press Institute (IPI)
Spiegelgasse 2/29, 1010 Vienna, Austria
+43 1 5129011  |  info@ipi.media  |  ipi.media

part of

INTRODUCTION

This report was written by the International Press Institute (IPI) following a press freedom 
mission to Budapest between 17-18 February 2022 in connection with the IPI Executive 
Board meeting, which was held in Budapest out of concern for the climate for media 
freedom ahead of the general election on 3 April 2022. As part of the mission, board 
members and IPI staff met with Zoltán Kovács, the government’s international spokesman 
and secretary of state for international communication and relations, Péter Márki-Zay, 
the candidate for prime minister for United for Hungary ("Az Emelkedő Magyarország"), 
an alliance of opposition parties, and Gergely Karácsony, the mayor of Budapest, in 
addition to leading editors, journalists, experts and academics. This report contains the 
key conclusions, selected findings of thematic issues and key recommendations for 
improving media freedom and pluralism in Hungary after the April 2022 election.

https://ipi.media/ipi-executive-board-meeting-in-hungary-puts-media-freedom-in-spotlight/
https://ipi.media/ipi-executive-board-meeting-in-hungary-puts-media-freedom-in-spotlight/


KEY FINDINGS

Ahead of the 2022 general election, the Fidesz government of Prime Minister Viktor 
Orbán has continued its efforts to systematically erode media pluralism, muzzle what 
is left of the independent press and manipulate the market to further entrench a 
dominant pro-government narrative.

To achieve this unprecedented level of political control over the country’s media 
ecosystem, Fidesz has pursued the most advanced model of media capture ever 
developed within the European Union. This process has involved the coordinated 
exploitation of legal, regulatory and economic power to gain control over public media, 
concentrate private media in the hands of allies, and distort the market to the detriment 
of independent journalism.

The engine of this media capture has been a network of proxies: state-dependent 
businesses and oligarchs close to the prime minister who have acquired many of 
the major television, radio and print media, in many cases from foreign owners and 
multinationals who exited the country. These acquisitions were frequently facilitated 
by politically driven regulatory decisions and loans from state-controlled banks. Many 
media brought under Hungarian ownership were either converted into pro-Orbán 
mouthpieces or closed.

Most Fidesz-allied oligarchs later handed over or donated their holdings to a pro-
government media conglomerate, The Central European Press and Media Foundation 
"Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány” (KESMA). This foundation contains more 
than 500 different media outlets and is controlled by former Fidesz MPs and allies of 
the prime minister. KESMA is the dominant player in Hungary’s media ecosystem and 
essentially acts as a holding company for a pro-government media empire, which is 
used to shape public opinion and insulate citizens from challenging or critical reporting 
ahead of the election.

The economic lubricant for Fidesz’s media capture has been exorbitantly large state 
advertising budgets, which for years have been instrumentalized to warp the media 
market in favour of a dominant pro-government narrative. With no rules in place to 
prevent such abuse, these resources continue to be pumped into media echoing the 
party line while financially starving critical journalism.

High levels of political control over the system for media regulation has been central 
to the erosion of media pluralism. The Fidesz-appointed Media Council has used its 
oversized power over the media market to arbitrarily block and deny broadcast 
licenses, forcing critical voices such as Klubrádió off the airwaves. Meanwhile, the 
country’s competition watchdog has blocked mergers of independent media while 
approving market-distorting fusions of pro-government outlets, further facilitating the 
concentration of media ownership in the hands of companies in Fidesz’s business circle.

3



Hungary’s public service media have been deformed into an audivosual propaganda 
tool of the ruling party. Editorial independence is virtually non-existent for news 
programming at the public radio and TV, which uncritically amplify Fidesz's messaging. 
During the 2022 election campaign, the public broadcaster has provided unbalanced 
and unprofessional news coverage. The leader of the opposition has received zero 
airtime on the public television. Political control over the state news agency is extremely 
high, with the prime minister’s press office explicitly dictating coverage.

While independent media still exist in Hungary, the government’s market-distorting 
practices and systematic discrimination limit their reach and impact as well as their financial 
sustainability. When corruption scandals are unearthed by investigative journalists, the 
findings are ignored by the public media and state news agency or drowned out by pro-
government media. Ownership by Fidesz’s business allies of all regional print television 
and radio means citizens living outside the cities have had no access to independent 
news and information ahead of the election, except online. To further isolate these 
media, the government continues to divide the journalistic community down political 
and ideological lines, portraying journalists as purely “political actors”.

Independent media face systematic discrimination in terms of accessing public 
information. This restrictive climate worsened during the Covid-19 pandemic, as 
independent journalists were banned from hospitals and the government passed a 
chilling new law criminalizing what authorities deemed to be misinformation aimed 
at undermining the fight against the virus. Disturbing evidence of state surveillance 
of Hungarian journalists and media workers using Pegasus spyware underscored the 
authorities’ perception of critical journalists as “enemies of the state”.

With control over domestic media largely solidified, in recent years Fidesz’s business 
allies have expanded their media empires beyond Hungary’s borders. Though results 
have so far been limited, these acquisitions point to a coordinated effort to control the 
flow of content and communication in the region and promote Fidesz’s wider illiberal 
agenda across Europe.

The model of domestic media control in Hungary has been designed in such a way as to 
give Fidesz plausible deniability against accusations of meddling. By having its loyalist-
filled Media Council reject the license renewal for Klubrádió, the government could throw 
up its hands and deny accusations of interference. By having business cronies acquire 
independent media, Fidesz can argue the complexion of the media landscape is a result 
of purely market forces. By having state advertising budgets distributed via separate 
agencies, it can deny influence over decisions. In this way, responsibility for attacks on 
independent journalism have been artificially shifted away from the ruling party.

Seeing the success of this arms-length model for muzzling critical media, in recent years 
elements of Fidesz’s model for media capture and control have increasingly been adopted 
by other EU countries, with adaptations to suit the local media market and political 
environment. Despite the clear risks to democracy domestically and within Europe, 
Hungary has so far faced no major repercussions from the EU for its systematic erosion 
of media pluralism and freedom. This points to an urgent need for additional safeguards 
within the European Union’s democratic architecture and a strong Media Freedom Act to 
help protect independent journalism within member states and defend core EU values. 

4

https://www.direkt36.hu/en/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-a-nemzeti-hirugynoksegnek/
https://ipi.media/wp-content/uploads/2022/02/hu.pdf
http://ipi.media/ipi-podcast-radio-silence-as-independent-hungarian-broadcaster-kicked-off-airwaves/


During the mission, Mr. Kovács dismissed all the concerns over media pluralism, and 
independence raised by IPI and said that media freedom was “alive and kicking” in 
Hungary. Mr Márki-Zay pledged to improve the situation for media to create a level 
playing field. He also pledged to reform the public broadcaster in line with international 
standards, address the state advertising of media, give full access to journalists to 
officials and information and committed to a thorough investigation into abuses of 
Pegasus spyware against journalists. Mr. Karácsony also said the “main priority” would 
be to take steps to help foster a diverse and pluralistic media ecosystem, including an 
independent public broadcaster.

While unravelling over a decade of media capture in Hungary will be a complex and 
difficult task, it is vital for protecting the integrity of the country’s democracy. The 
government must have a long-term strategy for restoring independence and pluralism 
based on democratic procedures. At the same time, immediate steps must be taken to 
stop illiberal practices in the media market. Reform of the public broadcaster, ending 
the abuse of public advertising and other state resources, and the depoliticization 
of regulatory bodies are priorities for helping re-establish fair market conditions and 
fostering a sustainable and pluralistic media ecosystem. (See recommendations below 
for more details).

SELECTED FINDINGS BY TOPIC

PLURALISM AND TAKEOVERS OF INDEPENDENT MEDIA

Over the last decade the Fidesz government of Viktor Orbán has undertaken a 
coordinated effort to engineer the forcible closure or takeover of once-independent 
media by Fidesz-friendly  business allies and oligarchs. This fate has met numerous 
media outlets with critical editorial lines on the government. Media ownership is now 
heavily concentrated in pro-government hands, mainly through the Central European 
Media Foundation (KESMA).

Pro-government media continue to enjoy a quasi-monopoly in the daily print media and 
radio sectors and are dominant overall in the television sector, according to research 
by the Mérték Media Monitor. In the last few years, pro-government ownership in local 
and regional media has also increased significantly. All regional daily newspapers are 
part of KESMA, meaning citizens in rural areas have very little access to independent 
news sources. Many of these media show little regard for journalistic ethics, and some 
have become hubs for spreading disinformation and pro-Russian propaganda. 

5



In the mission meeting, Mr Kovács claimed Hungary’s media market is the most pluralistic 
in the EU because conservative media were given equal weight to liberal media, defending 
the government’s media policy as an effort to rebalance the media market to ensure 
diversity of views. However, the real dividing line in Hungary is not between conservative 
and liberal media, but between media that are under government influence and those 
that are not. Hungary’s independent media sphere includes both left-leaning and right-
leaning media. Conservative newsrooms that are independent from Fidesz also face 
pressure. For example, Magyar Hang is denied access to the press conferences of the 
government. The weekly was founded after the right-leaning newspaper Magyar Nemzet 
was forced to shut down (only to be resurrected as the megaphone of the government). 
Moreover, the pro-government media sphere is only partly conservative or right-wing. 
It also includes tabloid media, magazines, sports publications and others that echo 
government messages or publish government advertisements.

The only market sector where independent outlets can rival pro-government players is 
online news, where multiple independent media have high daily readership. However, 
the government’s market-distorting practices and systematic discrimination limit their 
reach and impact as well as their financial sustainability. Only one television station with 
national reach retains a critical editorial line, the foreign-owned broadcaster RTL Klub, 
while the last major radio broadcaster, Klubrádió, was taken off the airwaves in 2021.

STATE CONTROL OVER PUBLIC ADVERTISING

In Hungary the state is the largest advertiser in the media market. In 2020 government 
bodies, ministries and state-owned companies spent €79 million euros on advertising 
- around one third of the total advertising revenue of the media market. This was a 
21% increase on the previous year, according to studies, with 78% of the money spent 
on spent on pandemic-related messages. Compared to other countries in the region, 
in 2020 Hungary spent the highest proportion of its state budget on advertising. The 
country’s single largest advertiser is the Prime Minister’s Office.

This oversized financial influence, which has continued to increase year on year, has 
allowed Fidesz to calibrate the market in its favour by rewarding alignment with its 
narrative while starving critical media of advertising funding. This carrot-and-stick 
approach has seen independent media excluded from advertising and other subsidies 
altogether, with public money instead used by agencies to finance Fidesz’s media 
empire. In 2020, TV2 Media Group, which is owned by Orbán ally Mészáros Lőrinc, 
received ten times more in state advertising revenue then the RTL Hungary, the largest 
remaining independent broadcaster.

Unlike in normal market conditions - in which selection criteria for public advertising 
is based on audience size and reach - funding in Hungary is distributed according to 
political affiliation and loyalty. Over the last decade much of the market in Hungary has 
adapted its business model accordingly, to the point where many media producing 
pro-Fidesz content are now so bloated by state funds that they would not survive under 
normal conditions. No legislation exists which provides fair and transparent criteria 
for the distribution of state advertising in Hungary. Complaints over these market-
distorting practises are currently being assessed by the European Commission under 
State Aid complaint No. 53108.

6

https://ipi.media/hungary-fidesz-captured-media-regulator-blocks-latest-attempt-by-klubradio-to-return-to-airwaves/
https://kreativ.hu/cikk/jelentosen-atalakitotta-a-hazai-es-a-regios-reklampiacot-a-koronavirus
https://kreativ.hu/cikk/jelentosen-atalakitotta-a-hazai-es-a-regios-reklampiacot-a-koronavirus
https://media1.hu/2021/01/22/tv2-rtl-kozpenz-allami-reklamkoltes-2020/
https://ipi.media/european-commission-must-urgently-address-media-market-distortion-in-hungary/


Despite overwhelming evidence to the contrary, Mr. Kovacs claimed the state 
advertising budgets followed market logic and that the government had no influence 
over advertising spending, which is overseen by a nominally independent budgetary 
body, the National Communications Office (NKOH). The NKOH was established by 
Fidesz in 2014 to centralize public communications and its decisions on the distribution 
of state resources to smaller ad agencies, which then place the adverts, are carried out 
in a non-transparent and apparently politically-motivated manner.

MEDIA REGULATION

Fidesz wields significant control over the country’s system of media regulation through 
the National Media and Infocommunications Authority (NMHH). Using its two-thirds 
majority, Fidesz has nominated and appointed its candidates to all five seats in its 
decision-making body, the Media Council. Members sit for a nine-year term. Ahead of 
the 2022 election, the chairperson of the Council announced their early resignation, 
clearing the way for Fidesz to appoint its new head until 2030.

Under laws passed by Fidesz in 2010, the Media Council wields significant power in 
shaping the media market. This includes sole control over the body overseeing 
public broadcasting,  the Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA), 
the ability to decide on the tenders for broadcast licenses in the television and radio 
market, and the approval or denial of proposed media mergers. Its influential president 
is nominated directly by the Prime Minister.

As a result of a lack of appropriate legal safeguards for upholding the regulator’s 
independence, tendering decisions are often made in discriminatory and politically 
motivated manner. In 2021, the captured Media Council was instrumental in forcing the 
country’s last remaining critical radio station, Klubrádió, off the airwaves. The European 
Commission launched infringement proceedings against Hungary over the decision.

In the wider radio market, many of the Media Council’s decisions on the tendering of 
frequencies have also been made down political lines. According to the Mérték Monitor, 
between 2018 and 2021 a quarter of all tenders for local radio were awarded to a government-
friendly political talk radio; another quarter to Catholic or church-themed radio stations; 
and 18 per cent to Radio 1, a network with owners close to Fidesz. These decisions drastically 
reduced the pluralism of Hungary’s community media sector and paved the way for radio 
networks close to the government to reach virtually nationwide coverage.

COMPETITION REGULATION AND MEDIA CONCENTRATION

Under the 2010 Media Act passed by Fidesz, the Media Council also assumed powers to 
intervene in decisions by the Hungarian Competition Authority (GVH). This has allowed 
the regulator to play a decisive role in rulings on mergers and acquisitions involving 
media concentration. 

7

https://ipi.media/ipi-welcomes-eu-infringement-proceedings-against-hungary-over-silencing-of-klubradio-2/
https://mertek.eu/2021/10/29/a-frekvenciapalyazatok-haromnegyede-a-fidesz-erdekeit-szolgalja/


Since then, the Council has blocked mergers involving independent media while 
approving mergers among pro-government media. In 2017, for example, it blocked 
the merger of the country’s last remaining independent television company, RTL, 
and Central Media. However, it did approve the merger of a publisher Lapcom, radio 
network Radio 1 and television company TV2 – all of which are owned by a key ally of 
Viktor Orbán.

Despite legislation in the Media Act 2010 which prohibits media concentration, Fidesz 
has facilitated steady concentration of media ownership in the hands of companies close 
to the government. The starkest example came in 2018 when a dozen pro-government 
media owners handed over their media holdings to KESMA. If conducted under normal 
market conditions, these ownership transactions would have totalled nearly €90 million. 
Additionally, to exempt the merger from competition rules, the government passed a 
decree assigning the merger a matter of “national strategic interest”. During this process, 
the GVH and subsequently the Media Council had no mandate to intervene. The decree 
was later ruled legal by the constitutional court in June 2020.

PUBLIC SERVICE MEDIA

While public service media in Hungary faced challenges to their independence under 
previous governments, under a decade of Fidesz rule the public television and radio have 
been distorted into state media, uncritically echoing the messaging of the government 
and acting as a year-round campaign tool of the ruling party.

News coverage is neither fair, balanced nor impartial, especially on hot-topic political 
issues according to assessments by Mérték Monitor. Opposition politicians and 
viewpoints are side-lined or ignored outright, with Fidesz MPs and government officials 
awarded a disproportionate amount of airtime. Experts and commentators invited 
onto shows display clear political affiliation and news segments involving opposition 
figures are often presented in a negative light. Leaked recordings have shown how 
reporters are given orders of how to report on issues such as migration, the EU, and the 
opposition, with those unwilling told they were welcome to resign. 

The level of direct political control over news output is extremely high. Recent 
investigative reporting has shown how ministers and the circle around the prime 
minister directly dictate coverage at the Hungarian Telegraph Office (MTI), the state 
news agency. Leaked emails showed how MTI reporters receive phone calls from 
ministry press officers with instructions about how to report on certain issues, including 
the PM’s public appearances. Suggestions for titles and introductions are often copied 
word for word and journalists are banned from modifying government press releases. 
This severe lack of independence means the MTI is effectively operating as a taxpayer-
funded communication tool of the government.

8

https://www.portfolio.hu/uzlet/20170220/megtiltotta-az-rtl-es-a-central-mediacsoport-osszefonodasat-a-gvh-244321
https://hunconcourt.hu/kozlemeny/the-government-decree-classifying-as-of-national-strategic-importance-the-intention-to-extend-the-central-european-press-and-media-foundation-is-not-in-conflict-with-the-fundamental-law
https://www.france24.com/en/live-news/20201112-hungary-public-media-forced-to-toe-govt-line-leaked-recordings
https://www.direkt36.hu/en/kiszivargott-iratok-mutatjak-hogyan-diktalnak-orbanek-a-nemzeti-hirugynoksegnek/


Coverage has been severely lopsided during the 2022 election campaign, despite legal 
requirements for equal coverage of all parties under the Media Act. News broadcasts in 
the run up to the vote have portrayed the opposition candidates in a deeply negative 
light and controlled by the former Prime Minister Ferenc Gyurcsány, who was ousted 
from office in 2008. On other occasions, opposition parties were simply ignored 
altogether. For example, the results of the pre-selection process for the opposition 
candidate to challenge Viktor Orbán in the election was not covered at all on the day by 
the state news service, in clear violation of the law requiring it to cover matters of clear 
public interest. The united opposition candidate Péter Márki-Zay received zero airtime 
on public television during the run up to the election. When legally bound to interview 
Márki-Zay on March 16, the public television M1 scheduled the interview at 7.55am and 
gave him exactly 300 seconds of live airtime. It was immediately followed by long clips 
of a recent speech by Prime Minister Orbán.

Oversight of Hungary’s public service media bodies - three national television channels, 
three radio stations and the national news service, the MTI - are supervised by a single 
entity, the Media Services and Support Trust Fund (MTVA), which controls editorial 
content and appointments. Crucially, the MTVA is not subject to the law on public 
service broadcasting, a loophole that means there is no proper scrutiny of the public 
broadcaster. Its director general, all directors and all members of the MTVA’s supervisory 
boards are appointed by the chairperson of the Media Council, itself controlled 
exclusively by Fidesz appointees, essentially handing the ruling party a direct chain of 
command over public media.

Although trust in the broadcaster has plummeted in recent years, it still plays a role 
in helping influence public discourse and skew the playing field in favour of Fidesz. 
The vast sums of public money pumped into the broadcaster ahead of the election 
- 130 billion HUF (about €340 million) in 2022 - only increases its reliance on, and 
subservience to, the government. This anti-competitive system of funding of the public 
media is the subject of State Aid complaint No. 45463 to the European Commission. 
Despite the mountain of evidence, Mr. Kovács implausibly claimed that the Hungary’s 
public service media strictly followed BBC guidelines, obeyed the rules set out by the 
Media Act and provided ample space for opposition voices.

“FALSE NEWS” LEGISLATION DURING PANDEMIC

Legislation passed by the parliament at the beginning of the pandemic which 
criminalized the spread of misinformation deemed to undermine the authorities’ 
fight against the COVID-19 virus with up to five years in prison has had a chilling effect 
on media. Fearing legal repercussions, some journalists reporting critically on the 
government’s handling of the heath crisis say they have been forced to self-censor and 
that sources including healthcare workers have become less willing to speak to media, 
even anonymously.

9

https://mertek.eu/en/2022/02/26/hungarian-news-monitoring-2022-election-campaign-part-1/
https://nmhh.hu/cikk/227483/Valasztas_2022
https://nmhh.hu/cikk/227483/Valasztas_2022
https://mertek.eu/2022/02/01/az-allami-media-konyortelenul-leleplezi-az-ellenzeket/
https://media1.hu/2021/09/30/az-mti-30-nap-alatt-egyetlen-fotot-sem-kozolt-elovalasztasrol-az-m1-hirado-sajatosan-foglalkozott-a-temaval/
https://media1.hu/2022/03/17/kiderult-hanyszor-ismetelte-meg-24-ora-alatt-orban-viktor-beszedet-az-allami-m1/
https://media1.hu/2022/03/16/orban-viktor-unnepi-beszedet-ismetelte-az-m1-mielott-es-miutan-marki-zay-peter-4-ev-utan-eloszor-300-masodpercnyi-megszolalasi-lehetoseget-kapott-az-allami-tevetarsasagtol/
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/hungary
https://media1.hu/2021/12/09/megjelent-a-kozmedia-es-a-mediahatosag-2022-es-koltsegvetese-a-magyar-kozlonyben/
https://ipi.media/european-commission-must-urgently-address-media-market-distortion-in-hungary/
https://ipi.media/hungary-press-freedom-threatened-as-orban-handed-new-powers-2/


Government politicians and the state media have discredited independent reporting 
on the pandemic. Officials accused independent media of spreading “fake news” 
about COVID-19. A daily segment on the public broadcaster entitled “Exposing False 
News” identified reports written primarily by independent media. A similar blacklist 
created by a pro-government foundation featured articles written almost exclusively 
by independent journalists.

At the same time, publicists and commentators on broadcasters such as the pro-government 
HírTV called for certain journalist to be “muzzled” or “put away", suggesting that "some of 
these scaremongers should be put in a police car and carried away, for everyone to see”.  
While no journalists or media workers have been prosecuted under the COVID-19-era law, 
independent outlets were sent formal letters of notice by authorities about articles.

ACCESS TO INFORMATION

Independent journalists in Hungary face major barriers and systematic discrimination 
by the state in terms of accessing information. This restrictive climate for the free flow of 
information worsened during the pandemic. Since the beginning of the health crisis, all 
independent journalists have been barred from reporting from or filming within hospitals. 
Only reporters from MTV and the state news agency MTI have been given permission. 
Hungary is the only EU Member State to have enforced such strict restrictions.

After a decision by the Supreme Court ruled that the government’s Department of Human 
Resources could not bar journalists, and that power lay with individual hospital directors, 
the government passed a decree which bypassed the ruling. Mr Kovács said the decision 
was made for epidemiological reasons, but also claimed that if given access certain media 
would “weaponize” COVID-19 to spread misinformation and attack the government.

During the pandemic, all COVID-19 related questions were channelled through the 
centralised Operational Group, which only responded to pro-government media 
inquiries. As press conferences switched online, pre-submitted questions from critical 
journalists were rarely selected, shielding government officials from scrutiny.

Journalists in Hungary are regularly denied access to publicly held information via 
Freedom of Information (FOI). Replies from state authorities take weeks and deadlines 
for responding are often extended, undermining timely investigative reporting. Public 
bodies often refuse requests, qualifying the information as business secrets or classified 
information. During the pandemic, the government temporarily trebled the maximum 
FOI response time to 90 days.

At the same time, standard requests for information sent to individual ministries or 
politicians linked to the government are often ignored. Officials from Fidesz refuse to 
grant interview requests to certain media, instead favouring softball questions from 
uncritical broadcasters. Meanwhile, journalists from independent media are frequently 
excluded from official party events or press conferences, with invites sent exclusively 
to pro-government titles. On some occasions, independent journalists are arbitrarily 
denied entry by security guards to press conferences by the prime minister, despite 
registering in advance.

10

https://tasz.hu/a/files/coronavirus_press_research.pdf
https://www.mapmf.org/alert/23937
https://ipi.media/hungary-government-bypasses-court-order-on-journalists-hospital-access/
https://ipi.media/access-denied-foi-deadlines-extended-or-suspended-across-europe-2/
https://ipi.media/video-how-hungarys-state-media-interviews-orban-telex/
https://ipi.media/how-hungarys-pro-government-outlets-are-favoured-at-press-briefings-telex/
https://www.mapmf.org/alert/24319
https://www.mapmf.org/alert/24105


DELEGITIMIZATION OF JOURNALISTS AND ONLINE HARASSMENT 

The government divides the country’s journalistic community down political and 
ideological lines, portraying journalists asking challenging questions as “political 
actors”. Media that do not follow the government’s line are stigmatised as organs of 
misinformation spreading “fake news” in service of political opposition. Well-known 
independent journalists are often denigrated and discredited. During the meeting, 
Mr Kovács argued the notion of “independent media” in Hungary was a “myth” as all 
newspapers had a political agenda.

Online attacks remain commonplace, though often take the form of insults or 
harassment from trolls rather than serious intimidation or death threats. The public 
broadcaster sometimes disseminates smearing pieces about independent journalists, 
which are then picked up and spread through a network of online pro-government 
media. Female journalists in particular face gendered attacks online. Physical acts of 
violence against journalists in Hungary remain very rare.

Criminal sanctions and defamation lawsuits against journalists and media outlets, 
while problematic, are not as widespread in Hungary as in other EU Member States. 
In the last year, one journalist was fined for “violating the dignity of the Hungarian 
nation” in a satirical op-ed. Individual journalists have faced criminal investigations for 
'illegal acquisition of data' over the use of drones as part of their investigative reporting, 
but the investigation was eventually dropped by prosecutors. Independent newsrooms 
do occasionally face spurious lawsuits from government linked entities over their 
investigative reporting, though lower courts tend to dismiss vexatious cases and rule 
in favour of media outlets.

PEGASUS AND THE SURVEILLANCE OF JOURNALISTS

Hungary is the only country in the European Union where there is credible evidence that 
the state’s law security services used Pegasus spyware to surveil its own journalists. Forensic 
analysis indicates that at least five media actors had their phones accessed using advanced 
technology developed by Israeli company NSO: two leading investigative reporters, the 
editor of a critical newspaper, a photojournalist documenting the luxury travel of Fidesz 
politicians, and a businessman who owns several independent media outlets.

The confirmed use of the spyware to break into the journalists’ mobile phones and 
monitor private communications represents a flagrant attack on the fundamental 
principles on press freedom, privacy and source protection and poses serious questions 
over appropriate oversight and democratic safeguards. Due to a lack of accountability, 
Hungarian journalists are taking legal action against the state and NSO over alleged 
breaches of their privacy.

11

https://www.mapmf.org/alert/23946
https://ipi.media/two-hungarian-journalists-questioned-over-illicit-acquisition-of-data-from-drone-footage-2/
https://telex.hu/belfold/2022/02/01/megafon-ujabb-per-telex-birosag-itelet
https://www.theguardian.com/news/2021/jul/18/viktor-orban-using-nso-spyware-in-assault-on-media-data-suggests
about:blank


Mr. Kovács did not deny Pegasus had been deployed but insisted that the surveillance of 
journalists by state agencies must have been carried out under national security grounds 
and not because of their journalistic work. He said he could not comment further on 
the reason for their targeting as the information was a state secret. He noted that an 
investigation by the NAIH had found the surveillance by the National Security Service 
was conducted legally and with proper court authorization. Questioned about whether 
the government would cooperate with an EU-wide investigation into Pegasus by the 
European Parliament, Mr. Kovács repeatedly declined to confirm the administration 
would work with MEPs, instead calling the probe a “political game” by Brussels.

INVESTMENTS IN MEDIA ABROAD

Since 2017, Hungarian capital from companies owned by businesspeople and individuals 
closely linked to Fidesz has increasingly been investing in media in Slovenia and North 
Macedonia. While Fidesz insists investments are purely commercial, this capital has 
exclusively supported media close to parties aligned politically or ideologically with 
Fidesz: Janez Janša’s SDS party in Slovenia and party of former Prime Minister Nikola 
Gruevski in North Macedonia.

Funding from government-linked foundations has also been channelled into media in 
Hungarian minority communities in Serbia, Romania, and Slovakia. These financial flows 
are aimed at bringing these media into close alignment with Fidesz through economic 
dependence and ensuring favourable coverage within diaspora voting communities. 
Media contradicting the Fidesz narrative or parties with which Fidesz enjoys a good 
relationship have seen funding reduced or withdrawn altogether.

Alarms were raised about a possible further expansion of Fidesz’s media influence 
when, in December 2021, the Portuguese venture capital firm Alpac Capital purchased 
a controlling stake in Europe’s leading news channel, Euronews, which has a monthly 
audience reach over 100 million people. The father of Alpac Capital’s CEO has close 
links to Viktor Orbán and Alpac has been the recipient of Hungarian state-controlled 
capital, according to news reports. While Euronews’ chief executive has said he is 
confident there will be no editorial interference, media experts in Hungary say the deal 
is a “political investment” with no business rationale. 

The international news agency, V4NA, launched in London in 2019 is another example of 
Fidesz’ efforts to develop a pan-European media ecosystem and amplify Orbán’s nativist 
message outside Hungary, balancing what it sees as a dominant narrative in mainstream 
liberal media on the continent. KESMA holds the majority of shares in the agency.

12

https://hungarytoday.hu/pegasus-hungary-spyware-data-authority-naih-peterfalvi/
https://ipi.media/wp-content/uploads/2022/02/hu.pdf
https://hungarytoday.hu/editorial-staff-resignation-telex-index-transindex-hungarian-journalists-press-media-freedom-hungary/


RECOMMENDATIONS

FOR THE GOVERNMENT ELECTED AFTER APRIL 2022

-	 Develop a long-term strategy for restoring independence and pluralism to 
the media market based on clear democratic procedures, while also taking 
immediate steps to stop illiberal practices in the media market.

-	 Create checks and balances which ensure a democratic majority is not a carte 
blanche for a government to reshape the media system according to its will; create 
a legal framework that fosters a pluralistic media and independent journalism.

-	 Reform the system for funding Hungary’s public service media to ensure it is 
transparent, measurable and based on a clear set of criteria for the performance 
of tasks and the delivery of public interest mission.

-	 Depoliticize the management and oversight bodies of the public broadcaster 
and increase professional standards; create accountability mechanisms to ensure 
adherence to the Media Act and Code of Ethics of the Public Service Media and 
the provision of fair, impartial and balanced news including a plurality of voices 
and opinions.

-	 Restore proper democratic governance and oversight to the public broadcaster, 
ending the dual structure of Duna Media Service Provider and MTVA; establish 
stronger professional requirements for election to the boards; guarantee 
independence, accountability and transparency in line with international 
standards; rebuild trust in public service media.

-	 Depoliticise and restore organisational and editorial independence to the state 
news agency MTI; sever channels for direct political control over production of 
news content; assess the performance of the management staff in line with 
professional criteria and take appropriate actions if breaches are identified.

-	 Radically reform the system for state advertising to halt widespread abuses 
of public resources to distort the media market; end all politically motivated 
financing of media; create a new framework based on market logic and on 
transparent criteria.

-	 Guarantee fair competition in Hungary’s media markets to foster a vibrant and 
sustainable media ecosystem; appropriately apply the Competition Act to limit 
existing media concentration, including to KESMA; adopt measures to support 
market entry and the sustainability of the sector.

-	 Guarantee the independence and transparency of the NMHH and the Media 
Council; create safeguards to ensure limits on the concentration of power; 
immediately cease regulatory practices designed to marginalize independent 
media or force them from the market; depoliticize tendering processes and 
ensure decisions are transparent and taken according to clearly defined criteria.

13



-	 Immediately end the selective approach against journalists regarding interview 
requests, requests for comment, public information and data; reverse restrictive 
measures affecting journalists’ movement within the Hungarian Parliament.

-	 Re-establish regular press conferences and briefings to which all media are invited; 
including those by the prime minister; end discriminatory approach towards 
journalistic accreditation for government events; restore normal working relationship 
between journalists and public authorities at national and regional level.

-	 Reform the system for FOI in Hungary, ensuring timely response from all 
public bodies and ministries and removing unnecessary obstacles; guarantee 
adherence to all rulings by the National Authority for Data Protection and 
Freedom of Information; re-join Open Government Partnership.

-	 Launch a thorough and credible parliamentary inquiry into the alleged abuses 
of Pegasus spyware by Hungarian intelligence and law enforcement agencies 
against journalists and establish strong, clear and transparent safeguards to 
limit future violations. Fully comply with the EU Parliament’s investigation into 
abuses of Pegasus in the EU.

-	 Introduce anti-SLAPP legislation in line with EU recommendations to protect 
journalists and media organisations from vexatious defamation lawsuits 
launched by powerful individuals or institutions; publicly condemn all smears 
and vocal attacks by politicians against journalists.

-	 Coordinate closely with international media freedom groups, civil society 
and European Union to improve press freedom and implement international 
standards; seek to join the Media Freedom Coalition to reinforce Hungary's 
commitments to safeguarding press freedom.

FOR THE EUROPEAN UNION:

-	 Make full use of competencies under competition and state aid law to address 
the deliberate distortions of competition in the media market in Hungary; 
including addressing the two existing complaints to the Commission for unlawful 
or incompatible state aid in the area of public service broadcasting and state 
advertising as well as prioritizing the handling of future complaints.

-	 Continue EU infringement proceedings against Hungary over arbitrary and 
discriminatory tendering decision by the Media Council over the license renewal 
for Klubradio; monitor the independence of Hungary’s media regulatory bodies 
according to the requirements of article 30(2) of the Audiovisual Media Services 
Directive.

-	 Pass strong Media Freedom Act which empowers EU institutions to address 
systematic abuses of legislative, economic and regulatory powers to erode media 
pluralism and freedom in the EU internal market; create a legal framework which 
helps safeguard the pluralism and foster independent journalism.

14

https://ipi.media/european-commission-must-urgently-address-media-market-distortion-in-hungary/


-	 Immediately pass Rule of Law Conditionality Regulation to give the European 
Union greater competencies to penalise member states with suspension of funds 
in response to grave attacks on the democratic values, including the freedom of 
the press, as well as systematic management of EU funds to intentionally distort 
media markets

-	 Pass strong EU anti-SLAPP directive to help protect journalists and media 
outlets against vexatious litigation aimed at silencing their work; ensure swift 
implementation by member states including Hungary

-	 Continue and expand financial support to independent journalism in Hungary, 
especially investigative journalism. Such support should be tailored to the needs 
of journalists and should include core support.

-	 Strengthen the toolbox of the EU to pushback against media capture within the 
EU market and halt the spread of illiberal attacks on press freedom across the 
bloc.

15



MISSION REPORT: 

MEDIA 
FREEDOM IN 
HUNGARY 
AHEAD OF 
2022 ELECTION


